Nyheder

Vejledning til nye licensryttere
 
Danmarks Cykle Union – også kaldet DCU – sørger for at alle danske amatør/elitecykelklubber hvert år arrangerer mindst et landevejscykelløb – linieløb, enkeltstart eller gadeløb – som DCU koordinerer via en tilmeldingsportal. I CK Aarhus er der tradition for at arrangere linieløb såvel som enkeltstarter.

De danske amatør/elitecykelklubber arrangerer desuden baneløb, crossløb og mtb-løb.

DCU har til formålet uddannet et antal kommissærer, som på frivillig basisovervåger afviklingen af løbene og bistår klubberne.

Har du lyst til at køre rigtige cykelløb kræver det et medlemskab i en amatør/eliteklub som CK Aarhus og gennem DCU (https://www.cyklingdanmark.dk/medlemmer/om-licens/) køber du en elite-licens eller master-licens (veteran). Derudover skal du have en chip til tidstagning. Denne købes ligeledes gennem DCU (https://www.cyklingdanmark.dk/medlemmer/chiptransponder/). Chippen monteres nederst eller midt på forgaflen med plastikstrips.
 
Du kan starte med amatørlicenscykling i klubben det år du fylder 9 år.

Sådan kommer du i gang med amatørlicenscykling
Har du et licens, hvor der er tilknyttet en chip, kan du deltage i alle løbsformer under DCU: MTB, Cross, Bane, Salesport (Kunstcykling) og landevej.

Hvis du ikke har en chip tilknyttet dit licens, kan du låne en chip (koster i 2022 50 kr. pr. løb). DCU åbner dog for mulighed for, at man kan prøve at køre 3 løb uden licens. For voksne koster det i 2022 100 kr. pr. løb + evt. lånechip, og for børn og unge (til og med det år du fylder 16) koster det 10 kr. pr. klip + evt. lånechip. Har du yderlig spørgsmål så skriv en mail til kontakt@ckaarhus.dk med dine spørgsmål.

Sådan køber du licens
Du skal selv søge om licens hos DCU. Du søger og betaler på https://dcumedlem.sportstiming.dk/

Kun aktive medlemmer af CK Aarhus kan få licens igennem klubben.

Klasseinddeling
B&U-rytterne deles op i klasser efter fødselsår: U11, U13, U15 og U17. Det betyder, at man er U11 rytter til og med det år, hvor man fylder 10 år. Man er U13 rytter til og med det år, hvor man fylder 12 år osv.

For Senior/Junior-rytterne er klasseinddelingen en blanding af styrke og alder. De aldersinddelte klasser er Junior (U19), H60, H70. De øvrige klasser, A, B, C og D samt Master A, Master B og Master C er inddelt efter styrke. Man starter i C eller D-klassen hvis man er under 40 år og starter i Masterklasserne hvis man er mellem 40-59 år. Ved licensløb indkører man point afhængig af placering, når man har indkørt point nok rykker man op i en "stærkere" klasse.

Tilmelding til amatørlicensløb
Du skal selv tilmelde dig landevejs-licensløb på https://www.cyklingdanmark.dk/tilmelding/ . Her betaler du samtidig for deltagelse der ligger mellem 60 til 100 kr. pr. løb. Undtagelser er blandt andet Tour de Himmelfart for B&U, hvor træner eller kasserer sørger for samlet tilmelding.

Cykeltøj
Det vigtigste tøj for en cykelrytter er cykelbukserne. Cykelbukser er specielle, fordi der er syet en pude i, som beskytter mod en "øm bag". Cykelbukserne skal bruges uden undertøj for ellers vil syningerne i undertøjet genere. Ud over cykelbukser er der selvfølgelig trøjer (korte og lange), lange bukser, vintertøj osv.

Alle cykelklubber har deres eget cykeltøj med deres eget design. Tøjet skal altid benyttes ved cykelløb. CK Aarhus klubtøjet kan købes i klubbens butik på medlemsportalen, men klubbens lager er begrænset. Vi har 3 årlige bestillingsrunder hvor det er muligt at bestille det nødvendige der sendes hjem til den adresse man har opgivet.


Det er selvfølgelig obligatorisk at køre i klubtøj til licensløb. Det er også vigtigt for klubben at signalere at vi er en "rigtig" cykleklub, derfor er det obligatorisk af køre i klubtøj til træning.

Når du starter i klubben vil det være en god ide, at du anskaffe dig et par cykelbukser og en cykeltrøje. Det andet tøj kan du købe efter behov hen af vejen eller du kan bruge noget andet sportstøj (vindjakke o.l.) hvis du har det.

Når vi træner om vinteren, er det vigtigt med vindtæt overtrækstøj og vinterhandsker. Almindeligt skiundertøj kan med fordel benyttes. Og gerne en vest med reflekser.

Cykelsko
De har en hård sål, så man ikke bliver øm i foden af at træde i pedalerne. Med cykelsko sidder foden "fast" i pedalen, så man både kan træde og trække med foden. Man kan dog fint starte træningen i et par kondisko og så skifte til rigtige cykelsko, når man er tryg ved cyklen og de andre ryttere.

Hjelm
Alle kører med hjelm til træning og cykelløb. Der findes hjelme i alle prisklasser, men det vigtigste er at hjelmen er godkendt og passer til dig. Hjelmen skal selvfølgelig sidde godt og fast på dit hoved. Du bør jævnligt tjekke din hjelm for defekter. Har hjelmen små "flænger" eller lignende så er den defekt og kan ikke give dig optimal beskyttelse hvis uheldet er ude.

Cykel
Når du skal ud at købe cykel for første gang, kan det være svært at vide hvilken cykel, der er den bedste til dig. Spørg gerne din træner til råds.

Det vigtigste er, at du får en cykel der passer dig, for ellers kan du ikke håndtere den, hvilket går ud over sikkerheden, ikke bare for dig selv, men også dem der kører omkring dig. Du skal også være meget opmærksom på, at cyklens gearing passer til din alder. Inden du og køber en masse udstyr (cykel og tøj) så kan du evt. lige spørge i klubben eller se på vores hjemmeside om der er nogen der har noget til salg, de andre ryttere vokser jo også fra deres udstyr.

Gearing
For børne- og ungdomsrytterne er der særlige regler for gearing. Dette for at tage særligt hensyn til udvikling af rytternes knogler og led, og for at undgå skader. Spørg træneren om dette.

Dit første landevejsløb
Når du tilmelder dig løbet via https://www.cyklingdanmark.dk/tilmelding/ orienterer du dig samtidig om start/mål/parkering/omklædning/bad osv. under løbets propositioner.

Kom til løbet i god tid, så du har tid til parkering, omklædning, indskrivning, opvarmning, opfyldning med vand, mm.

Sammen med dit licens har du fået udleveret to rygnumre, De fastgøres vandret på din klubtrøje med sikkerhedsnåle over lænden – et nummer på hver siden. Der må ikke klippes i numrene og de må ikke foldes (kan udløse en advarsel og et krav om at købe et nyt rygnr.). Hver klasse har forskellige farver på rygnumrene, så er det meget nemmere at følge med i, hvor man hører til (f.eks. har D-klassen orange numre i 2012).

Deltager du på et klippekort skal du huske at få et låne-rygnummer og en låne-chip ved indskrivningen.

Indskrivning er typisk i et telt tæt på målstregen, hvor du sætter din autograf ud for dit navn og tjekker at dit rygnr. er korrekt.

Alle love og regler omkring cykelløb finder du her: https://www.cyklingdanmark.dk/sportslige-regler/

For nye amatørryttere er det vigtigt at vide, at man f.eks. ikke må køre med andre felter i løbet af cykelløbet – det går altså ikke lige at snige sig med A-klassen, hvis de kommer og passerer ens eget felt.

Husk at underskrive dit licenskort på bagsiden.

Husk altid din chip og dit rygnr. – at køre løb uden udløser en advarsel. Skulle du være så uheldig at glemme det en enkelt gang, er det muligt at låne i dommervognen imod aflevering af gyldigt licenskort. Husk at aflevere det lånte tilbage straks efter du kommer i mål.

Det er ikke muligt at rykke op/ned til sin aldersklasse i forbindelse med distriktsmesterskaber. Man kører mesterskab i den klasse, man på det pågældende tidspunkt er licensberettiget i. Ved aldersinddelte DM løb (f.eks. veteran DM og børne/unge DM) kan man fortsat rykke op/ned til sin aldersklasse.

Hvis du bruger medicin, som er på dopinglisten, er det vigtigt, du har taget dine forholdsregler mht. lægeerklæringer, specialtilladelser fra Anti Doping Danmark osv. – se mere på https://www.antidoping.dk/doping/medicin

I amatørlicens cykelløb skal du altid køre i den klubdragt, som er godkendt ved DCU.

Præmiering/point til statistikken
Præmiering/opnåelse af point til statistikken/oprykning i licens landevejsløb: der er præmie til være 3. tilmeldte rytter i et løb (fra 30 deltagere er det til hver 5.) – f.eks.: 13 deltagere = 5 præmier / 47 deltagere = 14 præmier (typisk vil der som regel være maks. 15 præmier i hver klasse uanset antal deltagere efter 55).

Point gives til præmiegivende placering således: nr. 1 – 20 point, nr. 2 – 18 point, nr. 3 – 16 point, nr. 4 – 10 point, nr. 5 – 8 point, nr. 6 – 6 point, nr. 7 – 5 point, nr. 8 – 4 point, nr. 9 – 3 point, fra nr. 10 og resten af præmierækken gives 2 point.

Nogle enkelte løb, f.eks. gadeløb o.lign. giver ikke point til statistikken.

I hver enkelt klasse er der regler for, hvor mange point, man skal have for at komme op i næste klasse.

Den aktuelle statistik kan ses på https://dcumedlem.sportstiming.dk/points

Sikkerhed
Er cykelsport farlig? Nej! Ifølge flere opgørelser ligger cykelsporten langt nede på listen over farlige sportsgrene. Men det kan godt se meget dramatisk ud, når der er styrt i et felt eller under træning, men oftest er det heldigvis kun småskrammer.

Husk at færdselsregler gælder også for cykelryttere. Også når de kører cykelløb, og det vil kommissærerne som regel minde dig om, hvis du gør noget forkert eller ulovligt.

Når vi træner, forgår det som regel på de små og mindre befærdede veje. For alles sikkerheds skyld er det vigtigt, at ALLE retter sig efter trænerens anvisninger når vi færdes i trafikken. Er der nogle der ikke kan finde ud af det, så bliver de høfligt sendt hjem.

Vi starter altid træningen i samlet flok og vi sørger altid for, at alle kommer sikkert hjem til klubben igen. Der er ingen der bliver sat af et eller andet sted hvis de ikke kan følge med. Hvis man ikke kan følge med, bliver man hjulpet hjem til klubben igen. Alle skal sikkert ud og hjem.

Når vi kører løb, er en del af ruten ofte afspærret eller ensrettet for øvrig trafik. Der vil også være vejposter / hjemmeværn til at dirigere trafikken så rytterne kommer sikkert igennem løbet.

Men husk, det er stadig dit eget ansvar at køre efter færdselsreglerne!

Forsikring

Det er rytterens egen ulykkesforsikring samt en ansvarsforsikring, som dækker ved uheld både under træning og ved løb. Så undersøg hvad din forsikring dækker.

Transport til cykelløb
Klubbens medlemmer er flinke til at hjælpe hinanden med at komme til og fra cykelløb i private biler. Sædvanligvis imod et beskedent tilskud til brændstof mm.

Får du et lift af andre til og / eller fra løb, så vil evt. skader på din cykel i den forbindelse være dit eget ansvar. Klubben har ingen forsikring, der dækker, hvis cyklen bliver beskadiget. Derfor er det en god idé selv at undersøge, om det er muligt at få cyklen forsikret mod transportskader.
Hold i dag
Instagram
Vi takker vore sponsorer